Predmet mesiaca február 2011
Jozef Czauczik: Kristus na hore Olivovej s anjelom utešiteľom
Autorom
olejomaľby zachytávajúcej scénu z biblického príbehu z Nového zákona je spišský maliar Jozef Czauczik (1780-1857). Obraz
sa do zbierkového fondu múzea dostal ako dar v roku 1906 z evanjelického kostola v Nižnom Skalníku. Jeho nepriaznivý
stav si vyžiadal odborné reštaurovanie. V roku 1994 ho reštauroval za finančnej podpory štátneho fondu PRO SLOVAKIA Mgr.
Miroslav Janšto. Pôvodne bola maľba súčasťou staršieho oltára v Nižnom Skalníku. Dielo reprezentuje sakrálnu polohu
Czauczikovej tvorby. Jeho oltárne obrazy a biblické kompozície vytvorené v intenciách dobového nazarenizmu sa nachádzajú
v mnohých kostoloch na Spiši, Gemeri , ale aj na východnom Slovensku v Košiciach. Na bočnom oltári v kostole Svätého
Jána Krstiteľa v Rimavskej Sobote sa nachádza obraz od Jozefa Czauczika: Svätý Andrej, z roku 1834.
Obraz Kristus na hore Olivovej s anjelom utešiteľom patrí k Czauczikovým dielam z prvých dvoch desaťročí 19. storočia.
Tieto diela spája jednoznačnosť a čistota klasicistického názoru, charakteristické pre počiatky jeho tvorby. Jozef
Czauczik bol maliar nemeckého pôvodu, ktorý sa narodil v Levoči, kde po štúdiách a pobytoch vo Viedni pôsobil až do
konca svojho života. Jeho bohatá portrétna a krajinárska tvorba, ktorá hlboko zapôsobila na mnohých súčasníkov, ho
zaraďuje medzi významných predstaviteľov maliarstva 19. storočia. Jeho pôsobenie na poli výtvarného umenia zaraďuje
slovenská umelecká história do prípravného obdobia slovenskej národnej školy. Tvorba Jozefa Czauczika tvorí významnú
kapitolu dejín Slovenského maliarstva 19. storočia.
Témou oltárneho obrazu je sekvencia z biblického príbehu, opisovaného v Novom zákone pod názvom Getsemane, ktorá sa
odohrala pri Ježišovej návšteve Getsemanskej záhrady. Autor zjavne inšpirovaný biblickým textom z Evanjelia podľa
Lukáša, sa sústredil na zobrazenie osamelého modliaceho sa Ježiša, ktorého utešuje a posilňuje v jeho ťažkej hodine
anjel utešiteľ. Zobrazený výjav bol mimoriadne obľúbený a rozšírený v ikonografii evanjelických oltárov na Slovensku v
priebehu 19. storočia. Počas tohto obdobia sa stal v regióne Gemer-Malohont najrozšírenejším motívom ústredného poľa
oltárov.
Mgr. Angelika Matušková