A A+ A+
MENU
Gemersko-malohontské múzeum
hello world!
Po:
zatvorené |
Ut-Ne:
10:00 - 18:00
DOMOV

Nálezy laténskej grafitovej keramiky z Gemera – Malohontu

01.07.2025 - 31.07.2025
Kurátor/ka výstavy:
PhDr. Alexander Botoš

Predmet mesiaca júl

Znalosť produkcie keramických nádob je v priestore Karpatskej kotliny známa  od neolitu (mladšej doby kamennej). Keramické nádoby (hrnce, amfory, krčiažky a pod.) boli v období praveku formované a tvarované v rukách.

K zmene technológie produkcie keramiky  dochádza až v dobe laténskej (v mladšej dobe železnej). V archeologickej terminológií predstavuje jednu z vrcholných etáp pravekého vývoja spoločnosti odohrávajúcu sa v období zhruba od rokov 450/400 pred Kr. až po prelom letopočtov. Nazvaná je podľa náleziska La Tène na brehu Neuchâtelského jazera vo Švajčiarsku. Nositeľmi materiálnej kultúry v dobe laténskej boli Kelti. 

Na území historickej župy Gemer-Malohont sa v období 3. – 2. storočia pred Kr. prvýkrát objavuje keramika zhotovovaná (vytáčaná) na nožnom hrnčiarskom kruhu.

Laténska keramika, predstavuje hrnčinu, ktorá  bola severne od Álp vôbec prvýkrát zhotovovaná na nožnom hrnčiarskom kruhu. Technológia vytáčania nádob na nožnom hrnčiarskom kruhu bola závislá od vynájdenia rýchlo rotujúceho nožného hrnčiarskeho kruhu. Kruh otáčajúci sa rýchlo okolo svojej osi sa objavuje prvý krát v 4. tisícročí  pred Kr. v Babylone, ktorý je pravdepodobne aj jeho kolískou. Z Babylonu prenikol okolo roku 3000 pred Kr. do Egypta, odkiaľ pochádza aj jeho najstaršie zobrazenie a do Indie, odkiaľ sa dostáva  do Malej Ázie, na Krétu a do Grécka, odkiaľ prenikol do Európy. V Európe ho začali používať Kelti, neskôr Rimania a čiastočne sa používal ešte aj v období sťahovania národov, po tomto období nožný kruh upadol do zabudnutia. Nožný hrnčiarsky kruh sa v priestore strednej Európy znovu objavuje až na rozhraní 14. a 15. storočia.

Aplikácia grafitu v keramickej produkcii doby laténskej je charakteristická predovšetkým pre strednú dobu laténsku. Keramika s obsahom grafitu sa v dobe laténskej vyskytuje predovšetkým na území strednej a čiastočne juhovýchodnej Európy. Používanie grafitovej keramiky bolo obľúbené z dôvodu jej vynikajúcich úžitkových vlastností (dobrá  tepelná vodivosť, nepriepustnosť tekutín pri príprave pokrmov). Tento druh keramiky bol určite aj hodnotný a cenený, dokladom toho sú snahy o opravu poškodených grafitových keramických nádob prostredníctvom železných skôb a obručí.

Nálezy prezentovanej  grafitovej keramiky z Gemera – Malohontu pochádzajú  zo Včeliniec, z polohy Feketesár a z  Hodejova – Várhegy (Hradný vrh). 

Autor tlačovej správy: PhDr. Alexander Botoš (archeológ Gemersko-malohontského múzea)

Kontakt: 047/56 32 741,  botos@gmmuzeum.sk

hello world!
1 2 3 67

Múzeá a galéria v zriaďovateľskej pôsobnosti Banskobystrického samosprávneho kraja

Novohradské múzeum a galéria LučenecHorehronské múzeum BreznoPohronské múzeum v Novej BaniStredoslovenské múzeumStredoslovenská galéria
Gemersko-malohonstké múzeum
Námestie M. Tompu 14/5
979 01 Rimavská Sobota
Obsahová zodpovednosť:
Gemersko-malohontské múzeum
Námestie M. Tompu 14/5
979 01 Rimavská Sobota
Technický prevádzkovateľ:
PROGNESSA, s. r. o.
Slobody 27
980 22 Veľký Blh
chevron-left