V roku 2022 bola udelená súboru 12 gotických kostolov vyzdobených nástennými maľbami v Gemeri-Malohonte značka Európskeho kultúrneho dedičstva (European Heritage Label). Gemersko-malohontské múzeum pri príležitosti udelenia tejto prestížnej značky pripravilo sériu sprievodných a propagačných aktivít. Jednou z nich je prednáška archeológa PhDr. Alexandra Botoša s názvom Krčah krčmárky z Rimavského Brezova.
Tento nezvyčajný motív Krčmárky z pekla bol odkrytý len v nedávnom období, v roku 2016 v evanjelickom ranogotickom kostole v Rimavskom Brezove, reštaurátorom Mgr. art. Miroslavom Janštom, pri reštaurovaní nástenných malieb v interiéri kostola.
Nezvyčajný námet ženy, ktorá prelieva víno (?) z nádoby a napádajú ju démoni, má na nástennej maľbe na Slovensku analógiu len v kostole v Liptovských Sliačoch. Zaujímavé sú aj detaily: démon naľavo pravdepodobne defekuje do suda, ďalší démoni v pozadí trýznia nahé ľudské postavy.
Na motíve maľby je zobrazený ojedinelý a výnimočný detail. Krčmárka drží v rukách pomerne realisticky vyobrazený krčah bielej farby, zdobený červenohnedým maľovaním. Tento krčah je reprezentantom osobitého druhu stredovekej keramiky produkovanej na území žúp Gemer – Malohont a Novohrad.
V zbierkach Gemersko – malohontského múzea sa nachádzajú takmer identické krčahy, datované do obdobia 2. polovice 14. storočia až 15. storočia.
Na území Slovenska v stredoveku existovalo niekoľko okruhov keramiky deliacich sa podľa farby črepu keramiky a zodpovedajúcich aj určitým územným okruhom. V župách Gemer - Malohont a Novohrad bola rozšírená tzv. biela keramika. Hrnčiarstvo na tomto území nadobudlo špecifický charakter vďaka surovinovým zdrojom – hlinám s obsahom kaolínu, ktoré patria medzi najväčšie ložiská kvalitnej ohňovzdornej hliny v celej Karpatskej kotline.
Počiatky produkcie bielej stredovekej keramiky siahajú do obdobia 11. – 12. storočia, pričom produkcia pretrvávala kontinuálne viac ako 700 rokov, až do 1. polovice 20. storočia.
Pre keramiku produkovanú v Gemeri - Malohonte a Novohrade je typické bohaté červenohnedé maľovanie (dekorovanie) zemitými hlinkami, ktoré sa objavuje približne od 2. pol. 14. storočia a udržuje sa až do zániku produkcie tejto keramiky.
Krčah krčmárky z Rimavského Brezova nám ponúka indíciu na otázku kto mohol byť autorom tohto výnimočného motívu? Domnievame sa, že autorom mohol byť neznámy majster, znalý autentického prostredia Gemer – Malohont a Novohradu, keďže krčmárke „vložil“ do rúk krčah, ktorý dôverne poznal zo svojho domáceho prostredia a ktorého produkcia je typická pre Gemer – Malohont a Novohrad.