sklomaľba, 1690, Ožďany
Pozoruhodnú
sklomaľbu s náboženským motívom daroval múzeu v roku 1906 barón Henrik Luzsénszky z Oždian. Uprostred sa nachádza na skle maľovaný olejový portrét
Čenstochovskej čiernej Madony s dieťaťom. Maľba je obklopená ručne pletenými kvetmi s korálkami, farebnými stuhami a šperkami. Spôsob aranžovania a
použitý galantérny materiál je ukážkou produkcie neznámej kláštornej dielne z konca 17. storočia.
Čenstochová je mesto v južnom Poľsku, kde sa nachádza kostol a kláštor na Jasnej Hore so slávnou ikonou Panny Márie Čenstochovskej (tzv. Čierna
Madona). Mesto je preto jedným z najvýznamnejších pútnických miest Európy. Obraz Panny Márie s úctou uchovávaný v tamojšom paulínskom kláštore je
opradený množstvom legiend a uctievaný
veriacimi pre zázraky a dobrodenie. Jasnohorská Panna Mária bola a doposiaľ je symbolom nezávislosti Poľska.
Do Gemersko-malohontského múzea sa dostala z oždianskeho kaštieľa a jeho vlastníkom bol barón Henrik Luzsénszky (1869-1907). Pôvodne však bola
vlastníctvom uhorskej šľachtičnej, rodáčky z Oždian, Júlie Géczy-Korponay (1680-1714), nazývanej aj ako „levočská biela pani“. Svedčí o tom aj
zachovaný text v maďarčine na zadnej strane. Text napísal barón Luzsénszky v roku 1903, vlastník toho istého kaštiela, v ktorom sa narodila v roku
1680 aj Júlia Géczy.