Gemersko-malohontské
múzeum v Rimavskej Sobote, kultúrne zariadenia Banskobystrického
samosprávneho kraja, spravuje mimoriadne rozsiahle zbierkové fondy, z
ktorých je vystavená len menšia časť zbierkových predmetov, tvoriaca vzorku
reprezentujúcu bohaté historické, kultúrne a prírodné dedičstvo regiónu
Gemer-Malohont. Začiatkom roku 2020 zbierkový fond múzea pozostával z 103
988 položiek, z toho počtu bolo 71 134 zbierkových predmetov a 32 854
historických tlačí.
Rozhodujúca časť mimoriadne rozsiahlych zbierkových fondov, a v nich
jednotlivých predmetov, je uložená a chránená v niekoľkých depozitárnych
priestoroch múzea. Časť z nich, rozmernejšie etnografické a historické
zbierky, sú uložené v depozitárnych priestoroch v Rimavských Janovciach.
Gemersko-malohontské múzeum neustále postupnými krokmi skvalitňuje stav
uloženia zbierkových predmetov. Z tohto dôvodu bol v roku 2020 vypracovaný a
podaný projekt, ktorého podstatou bolo vybavenie depozitárnych priestorov
múzea v Rimavských
Janovciach deviatimi kusmi germicídnych žiaričov
zabezpečujúcich sterilizáciu ovzdušia depozitárov pomocou ultrafialového
krátkovlnného žiarenia o vlnovej dĺžke 253,7 nm (UV–C). Germicídne žiariče
ničia spóry plesní, ale i baktérie a mikroorganizmy v priestoroch uloženia
zbierkových fondov s dominanciou materiálov ako papier, historické tlače,
textil, koža, olejomaľby, grafiky, dermoplastické preparáty a podobne.
Udržujú tak v spojení s ďalšími prvkami vybavenia depozitárnych priestorov
optimálne mikroklimatické podmienky, ktoré sú predpokladom dlhodobého
pretrvania zbierkových predmetov reprezentujúcich región Gemer-Malohont, ich
uchovania pre budúce generácie muzejníkov, a predovšetkým pre budúce
generácie návštevníkov múzea.
Vzhľadom na aktuálnu situáciu s vírusom COVID 19, Gemersko-malohontské
múzeum časť týchto germicídnych žiaričov dočasne využilo na dezinfekciu
ovzdušia výstavných a expozičných priestorov múzea v snahe čo najviac
zabezpečiť ochranu zdravia návštevníkov múzea.
Gemersko-malohontské múzeum realizovalo projekt „Zabezpečenie ochrany
zbierkových fondov Gemersko-malohontského múzea v depozitárnych priestoroch
v Rimavských
Janovciach“ vďaka tomu, že projekt z verejných zdrojov podporil Fond na
podporu umenia.
Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia
Stálu vlastivednú expozíciu Gemersko-malohontského múzea sme začiatkom júla 2020 doplnili o historické župné zástavy, ako symboly a insígnie niekdajšej Gemerskej župy z 18. storočia. Komplexné reštaurovanie dvoch historických zástav z rokov 1741 a 1793 sa podarilo vďaka finančnej podpore Fondu na podporu umenia. Odborným garantom a realizátorom projektu bola reštaurátorka Mgr. art. Barbora Figuli, ktorá sa špecializuje na reštaurovanie historického textilu a odevu. Ide pravdepodobne o najstaršie župné zástavy, ktoré sa na území dnešného Slovenska nachádzajú. Obidve obojstranne maľované zástavy sú ručné práce, ktorých výrobca a pôvod sú neznáme. Datovanie spadá do obdobia panovania Márie Terézie (1740 - 1780) a Františka I. (1792 - 1835):
Prvá zástava z roku 1741 má obdĺžnikový tvar, do špica zastrihnutý. Vyhotovená je zo svetlomodrej jemnej látky. Latinský nápis na averze zástavy je ručne maľovaný zlatými písmenami: „VEXILLUM COMITATUS GÖMÖRIENSIS 1741 (Zástava Gemerskej župy)”, okolo písmen sa nachádza hnedý vavrínový veniec. Na okraji zástavy sa nachádza zlatá ornamentálna výzdoba. Žrď je drevená s medenou násadkou, druhotne vyrobená. Na jednej strane žrde sa nachádza cisárska koruna a iniciály panovníka F. I. (pozn. František I.), na druhej strane je text v maďarskom jazyku: „NEMES GÖMÖR KISHONT VÁRMEGYE” (Vznešená župa Gemera-Malohontu). Na žrdi je nasadený medený ozdobný hrot s datovaním 1809. Samotná zástava má dĺžku 120 cm, šírku 155 cm, žrď meria 325 cm.
V poradí druhá župná zástava je vyhotovená z tenkého hodvábu svetlomodrej farby so zlatým lemovaním. Tvar má takisto obdĺžnikový a do špica zastrihnutý. Na averze zástavy sa nachádza pozlátený text v latinčine: „ANNO DOMINI 1793 (roku Pána).“ V strede je umiestnený ručne maľovaný zelený vavrínový veniec a farebný erb Uhorska. Na reverze môžeme čítať latinský text: „INCLYTI COMITATUS GÖMÖRIENSIS (Slávna Gemerská župa)”, uprostred je zelený vavrínový veniec s farebným erbom Gemerskej župy. Zástava má drevenú žrď so železnou násadkou. Zástava má dĺžku 240 cm, šírku 160 cm, žrď meria 284 cm.
Obe zástavy boli v kritickom stave so značným poškodením celej plochy zástavy. Reštaurátorským prieskumom bolo zistené, že v oboch prípadoch ide o hodvábnu tkaninu, ktorá je citlivá na vplyv okolitých podmienok (teplo, svetlo, vlhkosť) a časom vlákna krehnú, strácajú pružnosť a pevnosť a pri manipulácii sa lámu. Podkladová tkanina bola degradovaná, na veľa miestach poškodená, polámaná, veľa fragmentov bolo oddelených od celku alebo úplne chýbalo. Na ploche sa nachádzali aj sekundárne zásahy, záplaty sekundárnou tkaninou aj šitie sekundárnou hodvábnou niťou. Zástavy boli vyblednuté a znečistené viazaným a neviazaným depozitom. Oddeľovali sa nové fragmenty a materiál sa aj pri menšom pohybe lámal. Dôležité preto bolo spevniť materiál pomocnou tkaniny po celej ploche, aj cez maľbu, pretože materiál pod ňou bol rovnako polámaný.
Základným cieľom reštaurovania bolo stabilizovať textilný materiál a zachovať čo najviac jeho častí. Materiál spevniť tak, aby nedochádzalo k ďalšiemu poškodzovaniu, aby bolo predmet možné vystaviť. Textilná časť zástavy bola najskôr povrchovo očistená od neviazaného depozitu. Čistenie prebiehalo pomocou muzeálneho vysávača, povrch bol odsávaný cez sieťku, aby sa predišlo poškodeniu materiálu. Po suchom procese čistenia bola textilná časť zástavy očistená lokálne mokrým procesom. Pomocou vatového tampónu namočeného v demineralizovanej vode bol povrch jemne čistený. Poškodené miesta bez úbytkov materiálu, tam kde bolo možné trhliny na seba nadpojiť, boli fixované pomocou polyamidového textilného zváracieho prášku a reštaurátorskej ihly. Úbytky materiálu bolo potrebné doplniť, aby došlo k estetickému sceleniu predmetu zvolením vhodného typu a farby materiálu. Počas reštaurovania sa tiež zistilo, že rok na rubovej strane v poradí druhej zástavy je 1705 (nie 1793), tým datovanie spadá do obdobia panovania Jozefa I. (1705 - 1711). Maľba bola doplnená v takej miere, aby predmet spĺňal estetickú, ale aj informatívnu funkciu, aby bol text a symboly na nej dostatočne čitateľné. Celkovo môžeme konštatovať, že sa podarilo spomaliť proces degradácie a poškodzovania predmetu a zachovať jeho formu čo najlepšie v danom čase.
Reštaurovanie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia
Stála vlastivedná expozícia Gemersko-malohontského múzea je doplnená o historické hodiny, ako ukážka výrobkov hodinárskych majstrov a dokumentácia kultúry bývania mešťanov. Komplexné reštaurovanie štyroch historických mechanických hodín z 18. a 19. storočia zo zbierok múzea sa podarilo vďaka finančnej podpore Fondu na podporu umenia. Odborným garantom a realizátorom projektu bol Tibor Kováč, člen Komory reštaurátorov na Slovensku, ktorý sa špecializuje na reštaurovanie historických hodín, a ktorý v priebehu roka zreštauroval a sfunkčnil nasledovné historické hodiny:
1. Jozefínske komodové hodiny z rokov 1770 - 1800, s evidenčným číslom H 16 885. Výrobcom bol hodinársky majster Vunibaldus Rein (Wunibald Rhein), ktorý pôsobil v meste Eger (Jáger) na území dnešného Maďarska ako hodinár jágerského biskupa grófa Karola Eszterházyho.
2. Barokové komodové hodiny z roku 1800, s evidenčným číslom H 16 861. Hodiny do múzea darovala Emília Káposztásová – Tóthová v roku 1903, matka významného rimavskosobotského architekta Bélu Tótha.
3. Nástenné rámové hodiny z rokov 1830 - 1850, z obdobia biedermeieru, s evidenčným číslom 16 862, ktorého výrobcom bol Johan Hauptman z Budapešti.
4. Jozefínske komodové hodiny z rokov 1770 - 1800, s evidenčným číslom H 16 879, so štylizovanou rezbou.
Z umelecko-historického hľadiska sú najvzácnejšie jozefínske komodové
hodiny od hodinárskeho majstra Wunibalda. Podobné hodiny nájdeme na hrade v
Egri. Jedná sa jednu z najväčších hodinových schránok z tohto obdobia. Po
rezbárskej stránke ide o ojedinelý zbierkový predmet dokumentujúci vývoj
hodinárstva, zachovaný v našich múzeách. Ide o dokonalý rezbársky prejav,
ktorý je skĺbený s kvalitným hodinárskym strojom doplnený o zaujímavú
raritu. Raritou v tomto prípade je malé otočné pódium, ktoré je sprevodované
s mechanizmom hodinového stroja. Na pódiu sa nachádzajú tri trnože , kde v
minulosti boli osadené tri figurálne motívy. V roku 1914 Kornél Divald píše,
že sa jednalo o postavy vojakov - granátnikov (symbol striedania stráží).
Tieto figurálne postavy sa objavili po odbití každej celej hodiny v
otvárajúcich sa okienkach. V spodnej časti dreveného skeletu sa nachádza
miesto, kde bol v minulosti umiestnený hrací mechanizmus.
Kombináciou
všetkých týchto technických prvkov muselo ísť o unikát. Hodinový mechanizmus
odbil počet hodín, spustil sa hrací stroj a v okienku sa objavili postavičky
– podobne ako pri Orloji. Rozmery, kde bol uložený hrací stroj naznačujú, že
sa mohlo jednať o kombinovaný hrací stroj – vyladené zvonce sú radené za
sebou a ihličkový viac melódiovy hrací valec s hrebeňom fungovali súčasne.
Mechanizmus hodinového stroja podľa doložených signatúr bol opravovaný v
roku
1923 a v roku 1929 hodinárskym majstrom Štefanom Remenyikom z Rimavskej
Soboty.
Zreštaurovaním súboru historických hodín pochádzajúcich z konca 18. a prvej
polovice 19. storočia, sa predĺžila ich životnosť a obnovila sa ich
autentická podoba. Sú dokladom našej histórie, technickej vyspelosti
hodinárskych majstrov, dokumentujú kultúru bývania našich predkov a sú
dokladom pre nové generácie. Všetky hodiny sú výsledkom práce hodinárskych
majstrov, produktom dobovej technológie a dobových techník. Múzeum má vo
svojom historickom a etnografickom zbierkovom fonde bohatú zbierku
historických hodín z rôznych historických období z mestského i ľudového
prostredia, ktoré doposiaľ neboli reštaurované, a na ktorých takisto značná
časť výzdoby chýba alebo boli časom poškodené. V dlhšom časovom horizonte
múzeum plánuje ich komplexné reštaurovanie prostredníctvom projektov, vo
viacerých etapách a následne ich vystavenie v stálej expozícii múzea.
Reštaurovanie historických hodín bolo realizované s finančnou podporou Fondu
na podporu umenia, ktorý je aj hlavným partnerom projektu.
Gemersko-malohontské
múzeum spravuje mimoriadne rozsiahle zbierkové fondy. Začiatkom roku 2019
zbierkový fond múzea pozostával z 103 988 položiek. Z toho bolo 71 134
zbierkových predmetov a 32 854 historických tlačí. Zbierkové predmety sú z
rôznych materiálov a rôznych rozmerov, od najmenších, ako mince či šperky,
až po nábytok alebo poľnohospodárske náradie. Preto nielen od rozsahu
zbierkových predmetov, ale aj od ich veľkosti a členitosti je závislý proces
ich konzervovania. Je prirodzené, že z viacerých dôvodov je problematickejší
proces odborného ošetrenia rozmernejších a členitejších zbierkových
predmetov. Toto bola aj hlavná motivácia vypracovania a realizácie projektu
Doplnenie vybavenia konzervátorskej dielne Gemersko-malohontského múzea v
Rimavskej Sobote určenej pre rozmerné zbierkové predmety, podporeného z
verejných zdrojov Fondu na podporu umenia.
Múzeum má okrem štandardnej konzervátorskej dielne aj konzervátorskú dielňu
určenú pre odborné ošetrenie rozmerných zbierkových predmetov. Podstatou
projektu bolo zabezpečenie ochranných pracovných prostriedkov ako
celotvárové masky, celotelové obleky, rukavice a čižmy, a zabezpečenie
konzervačných látok ako toluén a Solakryl BT 55. Získané bolo tiež vybavenie
v podobe vozíka pre manipuláciu s rozmernejšími a ťažšími zbierkovými
predmetmi, a priemyselného ventilátora na odsávanie výparov z priestoru
konzervátorskej dielne.
V rámci projektu prešlo odborným ošetrením 22 rozmernejších zbierkových
predmetov: päť súsekov (truhlíc skladaných zo štiepaného tvrdého dreva),
drevená maľovaná truhlica, lavica, menšie sane a predovšetkým rôzne
poľnohospodárske náradie, hlavne jarmá (7 ks), strniskové hrable, ale i
drevené časti pôvodnej dedinskej kováčskej vyhne (kováčske mechy). Išlo
predovšetkým o zbierkové predmety, ktorých hmota dreva bola poškodená
drevokazným hmyzom. Drevené časti predmetov boli impregnované prípravkom
proti drevokaznému hmyzu a následne roztokom Solakrylu BT 55 v toluéne v
konzervátorskej vani. Vzhľadom na charakter procesu (odpar toluénu) odborní
pracovníci múzea pracovali v celotelových oblekoch a celotvárových maskách. Po
procese impregnácie boli predmety, ktoré boli impregnované v rozobratom
stave, kompletizované. Jeden z ošetrených zbierkových predmetov, rezbou
zdobený súsek, je s popisom projektu a fotodokumentáciou vystavený v stálej
vlastivednej expozícii múzea.
Reštaurovanie
bolo realizované s finančnou podporou Fondu na podporu umenia a
Banskobystrického samosprávneho kraja
Vďaka
finančnej podpore Fondu na podporu umenia sa Gemersko-malohontskému múzeu
podarilo zabezpečiť komplexné zreštaurovanie veľkého dreveného cimbalu
získaného v obci Nižná Pokoradz pri Rimavskej Sobote. Nakoľko sa jedná o
výnimočný zbierkový predmet dokumentujúci hudobnú kultúru Slovákov –
repatriantov, jeho záchrana bola jednou z priorít múzea.
Cimbal bol vyrobený koncom 19. storočia v okolí obce Suchá Huta v Maďarsku.
Odtiaľ sa dostal na Slovensko spolu so slovenskými repatriantmi presídlenými
do Nižnej Pokoradze v roku 1947. Podľa údajov na karte druhostupňovej
evidencie bol približne do 60. rokov 20. storočia občas používaný aj v
oblasti Nižnej Pokoradze. V roku 1977 sa stal súčasťou etnologického fondu
múzea. Cimbal s rozmermi 1320/900 x 730 x 18 cm je zhotovený zo smrekového,
bukového a orechového dreva. Pôsobenie ťahu strún v súvislosti s oslabenou
konštrukciou spôsobilo deformáciu cimbalového dna.
Chýbali tiež nohy a časť
strunových jednotiek. Vzhľadom na havarijný stav a rozsiahle poškodenie
cimbalu bol reštaurátorský zásah potrebný z dôvodu, aby sa zabránilo ďalšej
degradácii daného zbierkového predmetu. V rámci reštaurátorského zásahu bol
realizovaný dendrochronologický výskum na určenie roku vzniku pamiatky,
dôsledné a citlivé čistenie drevených častí, impregnácia proti drevokaznému
hmyzu, obnovenie dyhovania a osadenie nových nôh. Reštaurovanie cimbalu
realizoval Ján Valovič, člen Komory reštaurátorov Slovenska, so
špecializáciou na reštaurovanie historických hudobných nástrojov.
Vzhľadom na havarijný stav cimbalu nebola možná jeho prezentácia. Vďaka
reštaurovaniu sa zvýraznila jeho muzeálna i estetická hodnota. Cimbal je
sprístupnený verejnosti v etnologickej časti stálej vlastivednej expozície
múzea.
Reštaurovanie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia
Projekt
reštaurovania spolufinancoval Banskobystrický samosprávny kraj
Gemersko-malohontské
múzeum v Rimavskej Sobote, kultúrne zariadenia Banskobystrického
samosprávneho kraja, spravuje mimoriadne rozsiahle zbierkové fondy, z
ktorých je vystavená len menšia časť zbierkových predmetov, tvoriaca vzorku
reprezentujúcu bohaté historické, kultúrne a prírodné dedičstvo regiónu
Gemer-Malohont. Začiatkom roku 2019 zbierkový fond múzea pozostával z 103
988 položiek, z toho počtu bolo 71 134 zbierkových predmetov a 32 854
historických tlačí.
Rozhodujúca časť mimoriadne rozsiahlych zbierkových fondov, a v nich
jednotlivých predmetov, je uložená a chránená v niekoľkých depozitárnych
priestoroch múzea. Múzeum neustále postupnými krokmi skvalitňuje stav
uloženie zbierkových predmetov. Z tohto dôvodu bol v roku 2018 vypracovaný a
podaný projekt, ktorého podstatou bolo vybavenie depozitárnych priestorov
múzea germicídnymi žiaričmi zabezpečujúcimi sterilizáciu ovzdušia
depozitárov pomocou ultrafialového krátkovlnného žiarenia o vlnovej dĺžke
253,7 nm (UV–C). Germicídne žiariče ničia spóry plesní, ale i baktérie a
mikroorganizmy v priestoroch uloženia zbierkových fondov s dominanciou
materiálov ako papier, historické tlače, textil, koža, olejomaľby, grafiky,
dermoplastické preparáty a podobne. Udržujú tak v spojení s ďalšími prvkami
vybavenia depozitárnych priestorov optimálne mikroklimatické podmienky,
ktoré sú predpokladom dlhodobého pretrvania zbierkových predmetov
reprezentujúcich región, ich uchovanie pre budúce generácie múzejníkov, a
predovšetkým pre budúce generácie návštevníkov múzea. Zároveň pri projekte
išlo aj o zníženie rizík pre odborných pracovníkov prítomných v týchto
depozitárnych priestoroch a pracujúcich so zbierkovými predmetmi starými
niekoľko desaťročí či storočí, ktoré pred nadobudnutím do múzea prešli
rôznymi prostrediami.
Gemersko-malohontské múzeum realizovalo projekt „Zabezpečenie ochrany
zbierkových fondov v spojení s ochranou zdravia odborných pracovníkov
Gemersko-malohontského múzea v Rimavskej Sobote“
vďaka
tomu, že projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia
Gemersko-malohontské
múzeum v rámci akvizičnej činnosti každoročne dopĺňa svoj zbierkový fond o
nové artefakty. Neodmysliteľnou súčasťou sú aj zbierkové predmety z oblasti
výtvarného umenia, ktorých počet dnes presahuje 2 000 kusov umeleckých diel.
Programovo sa múzeum sústreďuje na zbieranie a dokumentáciu diel
regionálnych výtvarníkov. V uplynulom roku 2018 sa vďaka finančnej dotácii z
Fondu na podporu umenia a zo zdrojov Banskobystrického samosprávneho kraja
podarilo zakúpiť sedem olejomalieb maliara Eduarda Putru (1883 - 1915),
ktorého tvorivý život bol spätý najmä s mestom Rimavská Sobota.
Putra sa narodil v roku 1883 v Hrušove (okr. Rimavská Sobota), študoval na
Zjednotenom protestantskom gymnáziu v Rimavskej Sobote, na Učiteľskom ústave
v Banskej Štiavnici, neskôr maliarstvo v Budapešti a v Mníchove. Pre
nepriaznivú finančnú situáciu však bol nútený vrátiť sa domov a usadiť sa v
Rimavskej Sobote, kde žila jeho rodina. Autorove krátke tvorivé obdobie je
ohraničené rokmi 1908 - 1914, počas ktorých tvoril najmä v duchu
mníchovského akademizmu. Podstatnú časť
jeho diel predstavujú portrétne
štúdie a veľké množstvo autoportrétov. Nájdeme však medzi nimi aj
krajinomaľbu v plenéristickom podaní a v neposlednom rade aj zátišia. V
čase, keď sa už pomaly a sľubne rozvíjala jeho umelecká dráha, vypukla prvá
svetová vojna a Putra musel narukovať. Čoskoro však po niekoľkotýždňovej
ťažkej chorobe v januári 1915 zomrel na slabosť srdca a tuberkulózu.
Pochovaný je na cintoríne v Rimavskej Sobote a jeho hrobové miesto udržiava
Gemersko-malohontské múzeum. Jeho meno figuruje aj na pamätníku venovanom
obetiam vojny, ktorý stojí na Hlavnom námestí v Rimavskej Sobote.
Po Putrovej predčasnej smrti vo veku nedožitých 32 rokov sa veľká časť jeho
pozostalosti, vrátane osobných písomností, vďaka príbuzným dostala do
zbierok Gemersko-malohontského múzea. Mnohé jeho diela sú však dodnes v
súkromnom vlastníctve a múzeum si kladie za cieľ postupne získavať tieto
artefakty do svojich zbierok. Predmetom akvizície v roku 2018 bolo sedem
olejomalieb s rôznou tematikou. Sú medzi nimi krajinomaľby s motívom divých
kačíc, zvieracia kompozícia znázorňujúca jelene v ruji, podobizeň čítajúceho
muža za stolom a tri zátišia. Všetky pochádzajú z obdobia rokov 1908 – 1914.
Akvizíciu šiestich diel z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia
v rámci projektu: Akvizícia diel gemersko-malohontského maliara Eduarda
Putru (1883 – 1915) a jedno dielo bolo zakúpené s finančnou podporou
Banskobystrického samosprávneho kraja.
Koncom roka 2018 sme z historickej zbierky Gemersko-malohontského múzea
obnovili ďalšiu pozoruhodnú zbierku pomocou Fondu na podporu umenia. Cieľom
projektu bolo reštaurovanie historického nábytku - sedacej súpravy, ktorej
pôvodným majiteľom bola známa rimavskosobotská rodina fotografa Gejzu Pappa.
Pappova rodina žila na dnešnej Šrobárovej ulici a táto sedacia súprava
tvorila súčasť vybavenia interiéru ich obývačky. Zámerom projektu bolo
reštaurovanie sedacej súpravy a doplnenie stálej expozície múzea o ukážku
historického nábytku, ktorý doposiaľ nebol prezentovaný. Realizátorom
reštaurovania bol Tibor Kováč z Liptovského Hrádku, člen Reštaurátorskej
komory na Slovensku, ktorý v priebehu pol roka prinavrátil jej niekdajší
vzhľad.
Sedacia súprava v remeselnom prevedení pochádza z druhej polovice 19.
storočia a pozostáva z trojmiestnej pohovky a dvoch kresiel s oblúkovite
prehnutým operadlom, na oboch krajoch vyvýšenými, a s madlami po stranách.
Madlá sú podopreté drevenými podperami s rezbami štylizovaných, akantových
listov. Nohy sú vpredu balustrové, točené, zadné esovite prehnuté, dýhované.
Sedacia časť je vysoko čalúnená, odpružená vinutými pružinami. Výplňovú
vrstvu tvorí konské vlásie a africká tráva. Viditeľné časti rámu sú
odýhované orechovou dýhou. Sedací nábytok bol poznačený značnou degradáciou
materiálov, bežným používaním a do istej miery nevhodným deponovaním v
minulosti. Povrchová úprava vykazovala defekty mechanického poškodenia,
značne poškodený bol i rezbársky detail. Na mnohých miestach chýbala časť
dyhovania, všetky operadlové časti a ich konštrukčné spoje boli priebežne
ulomené, v celku ich držalo len čalúnenie a poťahová látka. Sedacia súprava
bola čiastočne napadnutá drevokazným hmyzom, aj klasické čalúnenie bolo
napadnuté lasicovitým alebo kunovitým zvieraťom, o čom svedčia vytrhané
zadné operadlové časti. Na jednom kresle dokonca chýbali predné sústružené
nohy vrátane osadenia, ostatné konštrukčné spoje boli mechanicky vo veľmi
zlom stave. Tieto časti boli v minulosti devastačne poškodené hrubou silou a
značná časť chrbtovej, profilovej výplne chýbala. V hornej operadlovej časti
pohovky a na obidvoch kreslách s podrúčkami chýbali všetky ozdobné
štylizované rezby.
Pri reštaurovaní sedacieho kompletu z obdobia rokov 1870 - 1880 bola snaha o
prinavrátenie hmotnej podstaty a pôvodného vzhľadu tohto sedacieho nábytku.
Tieto nábytkové kusy, vďaka finančným zdrojom Fondu na podporu umenia, sú
odteraz súčasťou stálej vlastivednej expozície Gemersko-malohontského múzea
v Rimavskej Sobote, ktoré návštevníci môžu obdivovať od nového roka 2019.
V
rokoch 2016 – 2018 Gemersko-malohontské múzeum realizovalo v dvoch etapách
projekt akvizície zbierky historickej potápačskej techniky zberateľa,
potápača, inštruktora potápania, ale i cestovateľa Petra Ferdinandyho
(*1948) z Revúcej.
Zbierka je svojim rozsahom a zameraním na Slovensku
unikátna. Peter Ferdinandy budovaniu tejto jedinečnej zbierky venoval
niekoľko desaťročí svojho života. Hlavnú časť zbierky potápačskej techniky
múzeum získalo v rokoch 2016 - 2017 (492 zbierkových predmetov). Celková
suma vynaložená na kúpu zbierky predstavovala 8 425 €, z toho 8 000 € bolo
poskytnutých z verejných zdrojov Fondom na podporu umenia. Následný projekt
doplnenia a skompletizovania zbierky bol realizovaný v rokoch 2017 - 2018
(128 zbierkových predmetov). Celková výška rozpočtu bola 1 500 €. Z toho 1
400 € z verejných zdrojov poskytol Fond na podporu umenia. Pri prvej i
druhej etape projektu tvorca a pôvodný vlastník zbierky, Peter Ferdinandy,
do zbierok daroval ešte aj dva menšie súbory potápačského výstroja. Spolu
získalo múzeum zbierku o rozsahu 685 zbierkových predmetov.
Počas tohto obdobia bol projekt akvizície zbierky predstavený verejnosti
prostredníctvom výstavy Zbierka potápačskej techniky Petra Ferdinandyho -
najnovšia akvizícia múzea v termíne 23. 2. až 30. 4. 2017. Výstava poskytla
návštevníkom prehľad predovšetkým o potápačskej technike z produkcie
niekdajšieho Československa.
Projekt doplnenia zbierky z rokov 2017 až 2018
bol odprezentovaný prostredníctvom Predmetu mesiaca február 2018, kde bol
verejnosti predstavený typ unikátneho potápačského obleku MICHELIN – FATRA. Tieto vodotesné obleky s označením MICHELIN boli začiatkom 50. rokov 20.
storočia pre potreby ženistov Československej ľudovej armády (ČSĽA) vyrobené
z materiálu získaného priamo od významnej francúzskej gumárenskej firmy
MICHELIN. Okrem toho spočíva výnimočnosť tohto typu obleku predovšetkým v
spojení s človekom, ktorý ho používal. Ing. Viliam Rozložník (*1920 Dobšiná
– †1959 Rožňava) bol baníkom, jaskyniarom a priekopníkom speleopotápania na
Slovensku. V roku 2017 za akvizíciu hlavnej časti zbierky získalo
Gemersko-malohontské múzeum Výročnú cenu Pamiatok a múzeí v kategórii Obnova
za rok 2016. Akvizíciu historickej potápačskej zbierky v rokoch 2016 - 2018
z verejných zdrojov podporil Fond na podporu
umenia.
V
roku 2017 získalo Gemersko-malohontské múzeum z Fondu na podporu umenia
finančnú dotáciu na projekt „Akvizícia diel z pozostalosti maliar Júliusa
Sándyho (1827 – 1894) – II. etapa“, v rámci ktorého sa podarilo zo
súkromného vlastníctva zakúpiť dve krajinomaľby s motívom hradu Muráň.
Maliar Július Sándy sa narodil v roku 1827 v obci Tállya (Maďarsko). Už ako
mladý začal študovať u viedenského maliara Hammerleina a v rokoch 1847 -
1848 pokračoval na Akadémii výtvarných umení v Mníchove. Bol účastníkom
maďarskej revolúcie 1848/49. Po jej porážke ho degradovali z postu
delostreleckého poručíka a rakúska vláda ho poslala na tri roky do
Lombardie. Tu sa zaoberal predovšetkým maliarstvom. Neskôr sa usadil vo
Viedni, ale často sa zdržiaval aj v Uhorsku. V roku 1862 sa v Rimavskej
Sobote oženil s Paulínou Jánosdeák, ktorá bola z matkinej strany príbuznou
sochára Štefana Ferenczyho (1792 - 1856). V príbuzenskom vzťahu bol aj s
básnikom Mihályom Tompom (1817 - 1868), ktorý bol krstným otcom jeho
manželky. V roku 1863 sa rodina presťahoval do Košíc, kde sa Sándy stal
učiteľom kreslenia na gymnáziu. V roku 1866 už učil kreslenie na
Evanjelickom lýceu v Prešove. Od roku 1870 až do svojho penzionovania v roku
1891 pôsobil ako pedagóg na gymnáziu v Budapešti. Bol otcom architekta a
staviteľa Júliusa Sándyho (1868 – 1953), ktorý je autorom prestavby
reformovaného kostola v Rimavskej Sobote a autorom návrhu Ferenczyho
mauzólea na bočnej stene tohto kostola.
Nielen rodinné väzby spájali Júliusa Sándyho s mestom Rimavská Sobota a
regiónom Gemer-Malohont. Veľkým počtom svojich diel sa zúčastnil pamätnej
Umelecko-archeologickej výstavy Gemerskej župy v roku 1882, od ktorej sa
datuje vznik dnešného Gemersko-malohontského múzea. Väčšina týchto diel sa
tematicky viazala k regiónu a preto si múzeum kladie za cieľ monograficky
zdokumentovať Sándyho tvorbu a tiež získať ďalšie jeho diela do zbierkového
fondu.
Július Sándy spomedzi maliarskych žánrov azda najviac kultivoval
krajinomaľbu. Mal veľkú záľubu v cestovaní a vďaka neskorším spomienkam a
cestovným denníkom jeho syna sa dozvedáme o miestach, ktoré navštívili.
Často a rád navštevoval Gemer-Malohont, jednak svojich príbuzných v
Rimavskej Sobote, ale rovnako mal rád okolitú krajinu. Jedných z jeho
obľúbených krajinárskych motívov boli hrady a hradné zrúcaniny.
Zachovali sa nám jeho stvárnenia hradov ako Šomoška, Salgó, Fiľakovo a tiež
Muráň. Dve kompozície s námetom Muránskeho hradu, ktoré sa podarilo múzeu
získať, sú vzácnym dokumentom podoby hradnej zrúcaniny a okolitej prírody v
druhej polovici 19. storočia.
Fond Gemersko-malohontského múzea v Rimavskej Sobote sa obnovil o ďalší
pozoruhodný kus – o zreštaurovanú sedaciu súpravu, ktorej pôvodným majiteľom
bola významná rimavskosobotská meštianska rodina Széplakyovcov.
Reštaurovanie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Sedacia
súprava z druhej polovice 19. storočia je súčasťou stálej vlastivednej
expozície múzea od 1. júna 2018.
Cieľom projektu, podaného na Fond
na podporu umenia, bolo reštaurovanie historického nábytku - sedacej
súpravy, ktorej pôvodným majiteľom bola významná rimavskosobotská meštianska
rodina Széplakyovcov. Súprava pochádza z druhej polovice 19. storočia a
pozostáva z pohovky, dvoch väčších kresiel a jedného menšieho kresla. Rodina
Széplaky žila vo svojom dome na dnešnom Hlavnom námestí a táto sedacia
súprava tvorila súčasť vybavenia interiéru ich salónu. Nábytok spolu s
ďalšími predmetmi darovali členovia rodiny vtedajšiemu Gemerskému župnému
múzeu začiatkom 20. storočia. Zámerom projektu bolo reštaurovanie sedacej
súpravy a doplnenie stálej expozície múzea o ukážku historického nábytku,
ktorý doposiaľ nebol prezentovaný.
Realizátorom reštaurovania bol Tibor Kováč z Liptovského Hrádku, člen
Reštaurátorskej komory na Slovensku, ktorý za necelých 5 mesiacov
prinavrátil jej niekdajší vzhľad. Z jednotlivých kusov sedacej súpravy boli
postupne odčalúnené jednotlivé vrstvy – ozdobné šnúry, poťahová látka,
pôvodné vrstvenie ako bolo konské vlásie, africká tráva, juta riedka, juta
hustá. Po odstránení týchto vrstiev boli jednotlivé pružinové kostry s
jutovými popruhmi povysávané od hrubých nečistôt a parazitov. Pružinové
kostry boli očíslované a uvoľnené, vrátane jutových popruhov z drevených
kostier pohovky, kresiel s podrúčkami a malého kresielka.
Trojmiestna pohovka, kreslá s podrúčkami a malé kresielko bolo na pomery
užívania do veľkej miery poškodené mechanicky. Jednotlivé konštrukčné spoje,
ako bolo začapovanie nôh, boli ulomené, predné sústružené nohy chýbali.
Zadné nohy na trojmiestnej pohovke chýbali. Predné sústružené nohy boli
napadnuté drevokazným hmyzom, až do takej miery, že boli konštrukčne
nevyhovujúce. Dyhovanie na zadných profilových nohách na kreslách s
podrúčkami boli mechanicky a vplyvom nadmernej vlhkosti značne poškodené.
Spoje v lakťových podrúčkach boli ulomené a neplnili svoju funkciu. V hornej
operadlovej časti pohovky a jedného kresla s podrúčkami chýbala ozdobná
štylizovaná rezba.
V roku 2017 nadobudlo múzeum do svojich zbierok unikátnu a bohatú zbierku
historickej potápačskej techniky od Petra Ferdinandyho (* 1948) z Revúcej.
Zbierka pozostáva z 504 kusov najrôznejších častí potápačskej výstroje.
Nadobudnutá bola vďaka finančnej podpore Fondu na podporu umenia.
Väčšina častí zbierky pochádza z druhej polovice 20. storočia. Niektoré
prvky boli v bývalom Československu využívané v rámci Zväzarmu (dobrovoľná
branno-spoločenská organizácia), ale i Československej ľudovej armády. Sú v
nej zastúpené komplety potápačských neoprénových oblekov, pogumovaných
kompletov, potápačské masky a plutvy, potápačská dýchacia technika, tlakové
fľaše, potápačské vesty, ale i potápačské doplnky, ako potápačské nože,
harpúny, vodotesné puzdrá na fotoaparáty a kamery, baterky, hĺbkomery,
kompasy a hodinky. Jej súčasťou je i súbor potápačských tlakových fliaš,
počnúc prvými používanými v bývalom Československu, až po dnešné modely.
Obsahuje tiež potápačské komplety SP 20 D a PL 40. Jednotlivé prvky zbierky
pochádzajú z Francúzka, Maďarska, Španielska, Talianska, Rakúska, Poľska,
Bulharska, Grécka, Anglicka, Taiwanu, USA, bývalej Nemeckej demokratickej
republiky a Nemeckej spolkovej republiky, bývalého ZSSR, bývalej Juhoslávie,
Švédska, Nemecka, Austrálie, Číny, Japonska, Brazílie, Indonézie, Kanady,
Južnej Kórei a samozrejme bývalej Československej socialistickej republiky,
Slovenska a Českej republiky. Mnohé sú pozoruhodnými originálmi, pretože
boli vyrobené alebo upravené v amatérskych podmienkach a sú tak dokladmi
mimoriadnej schopnosti improvizácie nadšencov potápania na Slovensku, ale i
v Čechách.
Tu Vám ponúkame vizuálny prehľad unikátnej zbierky, ktorá nemá v slovenských
múzeách obdobu.
https://photos.app.goo.gl/Tz8xO5867pfuexYm1
7.
septembra 2017 získalo Gemersko-malohontské múzeum v Rimavskej Sobote
Výročnú cenu revue Pamiatky a múzeá za rok 2016 v kategórii Akvizícia za
akvizíciu rozsiahlej zbierky potápačskej techniky Petra Ferdinandyho z
Revúcej. Cenu prevzala PhDr. Oľga Bodorová, riaditeľka múzea spolu s Petrom
Ferdinandym.
Odovzdávanie Výročných cien revue Pamiatky a múzeá za rok 2016 sa konalo v
Trnave, v priestoroch budovy Mariánskeho seminára „Marianum“. Trnava sa
tento rok stala hosťujúcim mestom celoeurópskeho podujatia Dni európskeho
kultúrne dedičstva (ďalej DEKD), organizovaného Radou Európy a Európskou
komisiou. Cieľom podujatia je upriamiť pozornosť verejnosti na mimoriadne
hodnoty rozmanitého kultúrneho dedičstva v 49 účastníckych štátoch.
Slovensko sa pripojilo k organizátorom DEKD v roku 1993 a odvtedy sa
každoročne konajú otváracie ceremónie v niektorom historickom meste a každý
ročník je zameraný na špecifickú tému.
Unikátnu zbierku historickej potápačskej techniky získalo múzeum do svojho
zbierkového fondu v roku 2016 a to vďaka finančnej podpore Fondu na podporu
umenia. Autorom zbierky je potápač, inštruktor potápania a cestovateľ Peter
Ferdinandy z Revúcej. Zbierka obsahuje 504 kusov najrozličnejších častí
potápačskej výstroje. Jednotlivé prvky zbierky pochádzajú z Francúzka,
Maďarska, Španielska, Talianska, Rakúska, Poľska, Bulharska, Grécka,
Anglicka, Taiwanu, USA, bývalej Nemeckej demokratickej republiky a Nemeckej
spolkovej republiky, bývalého ZSSR a bývalej ČSSR, bývalej Juhoslávie,
Švédska, Nemecka, Austrálie, Číny, Japonska, Brazílie, Indonézie, Kanady,
Južnej Kórei a zo Slovenska a Českej republiky. Mnohé sú pozoruhodnými
originálmi, pretože boli vyrobené alebo upravené v amatérskych podmienkach a
sú tak dokladmi mimoriadnej schopnosti improvizácie nadšencov potápania na
Slovensku, ale i v Čechách. Časť nadobudnutej zbierky mala možnosť vidieť
verejnosť v rámci výstavy začiatkom roka 2017 (23. 2. – 30. 4.).
Význam a hodnota zbierky spočíva predovšetkým v jej štruktúre a ucelenosti,
ktorá poskytuje komplexný pohľad na problematiku potápačskej techniky, jej
vývoj a sprostredkovane i na históriu potápania ako takého. Poskytuje
prierez potápačskou výstrojou od hadicového zásobovania vzduchom z hladiny,
až po potápačskú výstroj umožňujúcu nezávislý pohyb potápačov pod vodou s
vlastnou zásobou vzduchu v tlakových fľašiach, v najrozličnejších jej
podobách.
Väčšina častí zbierky pochádza z druhej polovice 20. storočia. Niektoré
prvky boli v bývalom Československu využívané v rámci Zväzarmu (dobrovoľná
branno-spoločenská organizácia), ale i Československej ľudovej armády. Sú v
nej zastúpené komplety potápačských neoprénových oblekov, pogumovaných
kompletov, potápačské masky a plutvy, potápačská dýchacia technika, tlakové
fľaše, potápačské vesty, ale i potápačské doplnky, ako potápačské nože,
harpúny, vodotesné puzdrá na fotoaparáty a kamery, baterky, hĺbkomery,
kompasy a hodinky. Jej súčasťou je i súbor potápačských tlakových fliaš,
počnúc prvými používanými v bývalom Československu, až po dnešné modely.
Obsahuje tiež potápačské komplety SP 20 D a PL 40.
Odovzdávanie ceny:
V roku 2016 sa Gemersko-malohontskému múzeu v Rimavskej Sobote (GMM)
podarilo získať dotáciu z Fondu na podporu umenia (FPU) na reštaurovanie
vzácnych zbierkových predmetov. Jedná sa o dva závesné obrazy – portrét muža
v modrom plášti z 18. storočia a figurálnu kompozíciu s kráľom Svätoplukom z
19. storočia. Obidve diela sa do zbierok múzea dostali v júni 1903 darom
vtedajšieho Malohontského seniorátu. Predmety doposiaľ neboli reštaurované a
ich stav neumožňoval využitie pre výstavné účely. Najmä v prípade portrétu
muža v modrom plášti išlo o jedno z najpoškodenejších diel zo zbierkového
fondu a jeho reštaurovanie predstavovalo skutočnú výzvu pre reštaurátora. Je
to dielo neznámeho autora a zobrazuje muža s tzv. allonge parochňou v
dobovom odeve s prehodeným bohato riaseným modrým plášťom. Ide o barokový
tzv. učenecký portrét na čo odkazujú atribúty ako kalamár, husacie brko a
kniha, ktoré vidíme v ľavej dolnej časti obrazu. Portrét bol prvýkrát
vystavený už v roku 1882 na Umelecko-archeologickej výstave Gemerskej župy,
od ktorej sa datuje vznik GMM. Na výstave a tiež v Sprievodcovi výstavou
(Kiállítási kalauz) obraz figuroval spolu s iným portrétom, o ktorom dnes už
vieme, že ide o podobizeň uhorského polyhistora Mateja Bela. Oba portréty
boli označené len ako „Cirkevný spisovateľ“ („Egyházi író“) a ich
vystavovateľom bol vtedajší senior Malohotského seniorátu Pál Glauf (1849 -
1936). Diela sa do zbierkového fondu dostali v spomínanom roku 1903, kedy
ich vtedajší riaditeľ Ján Fábry spolu s ďalšími predmetmi prevzal do úschovy
múzea. Portrét Mateja Bela je od roku 1979 súčasťou stálej expozície, pričom
Portrét muža v modrom plášti pre jeho havarijný stav doposiaľ nebolo možné
prezentovať verejnosti. Mimoriadne rozsiahle poškodenia a úbytok farebnej
vrstvy najmä v oblasti tváre znemožňovali určenie a identifikáciu osoby na
obraze. Vďaka reštaurátorskému zásahu dnes môže pokračovať výskum, ktorý by
pomohol identifikovať portrétovaného, prípadne autora a objednávateľa diela.
Druhým zreštaurovaným zbierkovým predmetom je komorná maľba figurálnej
kompozície s kráľom Svätoplukom, ktorá je obrazovým znázornením tzv. Legendy
o bielom koňovi. Podľa tejto legendy v čase usadenia sa starých Maďarov v
Karpatskej kotline im Svätopluk predal časť krajiny za bieleho koňa. Legenda
je vlastne výsmechom Svätopluka, ktorý takto „naletel“ a pre svoju hlúposť
stratil krajinu na úkor Maďarov. Túto udalosť nachádzame zapísanú v
Obrázkovej kronike (Chronicon Pictum) zo 14. storočia. Kompozícia nesie
znaky rustikálneho prejavu a je dielom neznámeho autora, pravdepodobne
neškoleného maliara 1. polovice 19. storočia. Do obrazu sú na spôsob komixu
vkomponované texty ako výroky jednotlivých zobrazených postáv. V strede
stojí kráľ Svätopluk, ku ktorému zľava prichádzajú zvedovia vyslaní
maďarským veliteľom Arpádom a podľa legendy mu prinášajú bieleho koňa s
pozláteným sedlom a pozlátenou uzdou výmenou za pôdu, vodu a trávu panónskej
zeme. Slovanskí obyvatelia sú zoskupení okolo Svätopluka a svojimi výrokmi
ho niektorí varujú pred výmenným obchodom. Každá postava na obraze je
označená menom. Texty nápisov sú písané v maďarčine a slovenčine s použitím
maďarskej abecedy. Dielo je zaujímavé predovšetkým ojedinelosťou námetu a
spôsobom prevedenia, ktorý pripomína komix. Reštaurovaním sa podarilo
zastaviť proces deštrukčných zmien maľby a boli prinavrátené
umelecko-historické kvality diela.
Projekt reštaurovania zbierkových predmetov z verejných zdrojov podporil
Fond na podporu umenia sumou 6 600 eur. Autorkou reštaurátorských prác bola
Mgr. art. Andrea Ševčíková, členka Komory reštaurátorov. Obe diela bude môcť
verejnosť vidieť na výstave, ktorú GMM pripravuje pri príležitosti osláv
135. výročia vzniku múzea v septembri tohto roka.
Gemersko-malohontské múzeum v Rimavskej Sobote vzniklo v roku 1882. Je
piatym najstarším múzeom na Slovensku. Od svojho vzniku sa venuje
uchovávaniu a prezentovaniu hmotných dokladov histórie, kultúry a prírodného
dedičstva regiónu Gemer-Malohont. pričom kladie dôraz na zbierkotvornú
činnosť, patriacu k základným činnostiam každého múzea. Na konci roku 2016
tvorilo zbierkový fond múzea 101 388 položiek, z toho bolo 68 539
zbierkových predmetov a 32 849 historických tlačí.
Vďaka podpore z verejných zdrojov Fondu
na podporu umenia sa múzeu podarilo skvalitniť a rozšíriť uloženie
viacerých zbierkových predmetov a historických tlačí. Podarilo sa doplniť
depozitárne priestory v objekte múzea účelovým úložným mobiliárom v počte 25
kusov, ktorý bude slúžiť na uloženie zbierkových predmetov z fondov
histórie, etnografie, prírodných vied a historickej knižnice. Pomocou
úložných skriniek na listinný a výkresový materiál, úložných šuflíkových a
policových skriniek sa skvalitnilo uloženie plošných materiálov (listiny,
tablá, pohľadnice, fotografie...), biologických preparátov i menších
zbierkových predmetov (numizmantika, pečatidlá...).
Problematické bolo najmä uloženie ľudového a historického odevu a textilu,
kde sa podarilo doplniť depozitárne priestory o skrine z laminovanej
drevotriesky. Technológia laminovania zabraňuje vylučovaniu formaldehydu zo
živíc používaných na lepenie drevotrieskovej hmoty, čo zamedzuje
poškodzovaniu textilných zbierok vplyvom rôznych chemických reakcií.
Súčasťou novozískaného mobiliáru sú tiež univerzálne plechové uzamykateľné
skrine slúžiace na uloženie zbierkových predmetov rôznych veľkostí a
materiálov vrátane historických tlačí. Úložné prvky v depozitároch sú
doplnené kovovými regálmi použitými na uloženie novozískaných zbierkových
predmetov.
Nové úložné prvky v depozitárnych priestoroch umožňujú kvalitnejšie uloženie
zbierkových predmetov, a teda aj ľahšiu manipuláciu s nimi, čím uľahčujú
prácu kurátorov zbierok. Kvalitnejším a prehľadným uložením sa predlžuje i
samotná „životnosť“ zbierkových predmetov, ktoré tak budú prístupné
nasledujúcim generáciám návštevníkov a bádateľov.
Gemersko-malohontské múzeum v Rimavskej Sobote získalo do svojho
zbierkového fondu vďaka podpore Fondu na podporu umenia na rok 2016 unikátnu
zbierku historickej potápačskej techniky od zberateľa, potápača, inštruktora
potápania, ale i cestovateľa Petra Ferdinandyho (*1948) z Revúcej. Zbierka
je svojim rozsahom a zameraním na Slovensku unikátna. Pozostáva z 504 ks
najrozličnejších častí potápačskej výstroje.
Peter Ferdinandy budovaniu tejto jedinečnej zbierky venoval niekoľko
desaťročí svojho života. Význam a hodnota zbierky spočíva predovšetkým v jej
štruktúre a ucelenosti, ktorá poskytuje komplexný pohľad na problematiku
potápačskej techniky, jej vývoj a sprostredkovane i na históriu potápania
ako takého. Poskytuje prierez potápačskou výstrojou od hadicového
zásobovania vzduchom z hladiny, až po potápačskú výstroj umožňujúcu
nezávislý pohyb potápačov pod vodou s vlastnou zásobou vzduchu v tlakových
fľašiach, v najrozličnejších jej podobách.
Väčšina častí zbierky pochádza z druhej polovice 20. storočia. Niektoré
prvky boli v bývalom Československu využívané v rámci Zväzarmu (dobrovoľná
branno-spoločenská organizácia), ale i Československej ľudovej armády
(ČSĽA). Sú v nej zastúpené komplety potápačských neoprénových oblekov,
pogumovaných kompletov, potápačské masky a plutvy, potápačská dýchacia
technika, tlakové fľaše, potápačské vesty, ale i potápačské doplnky, ako
potápačské nože, harpúny, vodotesné puzdrá na fotoaparáty a kamery, baterky,
hĺbkomery, kompasy a hodinky. Jej súčasťou je i súbor potápačských tlakových
fliaš, počnúc prvými používanými v bývalom Československu, až po dnešné
modely. Obsahuje tiež potápačské komplety SP 20 D a PL 40.
Jednotlivé prvky zbierky pochádzajú z Francúzka, Maďarska, Španielska,
Talianska, Rakúska, Poľska, Bulharska, Grécka, Anglicka, Taiwanu, USA,
bývalej Nemeckej demokratickej republiky a Nemeckej spolkovej republiky,
bývalého ZSSR, bývalej Juhoslávie, Švédska, Nemecka, Austrálie, Číny,
Japonska, Brazílie, Indonézie, Kanady, Južnej Kórei a samozrejme bývalej
Československej socialistickej republiky, Slovenska a Českej republiky.
Mnohé sú pozoruhodnými originálmi, pretože boli vyrobené alebo upravené v
amatérskych podmienkach a sú tak dokladmi mimoriadnej schopnosti
improvizácie nadšencov potápania na Slovensku, ale i v Čechách.
K najstarším prvkom zbierky patria: oživovací prístroj Titan (výrobca V.
Horák, Praha) z roku 1936 alebo záťažové topánky výrobcu Dräger (Nemecko -
okolo roku 1920). K najrozmernejším prvkom patria: nafukovací čln Gryf
(Poľsko - 1980) so závesným motorom Moskva (ZSSR – 1972). Unikátmi sú
napríklad: jediný zachovaný exemplár potápačského pogumovaného obleku pre
výskum pod vodou – výrobok z roku 1962. Zaujímavé sú potápačské okuliare
vyrobené v 60. rokoch 20. storočia Dr. Petrom Áčom z automobilovej
pneumatiky, alebo prototyp dýchacej automatiky od firmy Sea Hornet,
Australia.
Gemersko-malohontské múzeum v Rimavskej Sobote po niekoľkoročnom snažení
vďaka podpore Fondu na podporu umenia získalo zbierku, ktorá nemá v
slovenských múzeách obdobu. Jej hodnota a význam postupom času bude
narastať. Ide zároveň o uchovanie tejto výnimočnej zbierky pre kultúrne
dedičstvo Slovenska.
Jedinečnosť zbierky však neostane skrytá očiam návštevníka. Už 23. februára
2017 o 15.00 hod. sa v priestoroch Gemersko-malohontského múzea uskutoční
vernisáž výstavy, ktorá bude venovaná práve novonadobudnutej zbierke
potápačskej techniky.
V
januári tohto roka sa zbierkový fond Gemersko-malohontského múzea v
Rimavskej Sobote rozrástol o nové prírastky z oblasti výtvarného umenia.
Kolekciu diel z pozostalosti maliara Júliusa Sándyho (1827 - 1894) sa
podarilo získať vďaka príbuzným autora z Budapešti, s ktorými múzeum
nadviazalo spoluprácu ešte v roku 2012 počas prípravy výstavy sochára
Istvána Ferenczyho, s ktorým bol Sándy v príbuzenskom vzťahu.
Maliar a grafik Július Sándy sa narodil 29. júla 1827 v obci Tállya (dnes v
Maďarsku v Boršodsko-abovsko-zemplínskej župe). Veľmi skoro sa u neho
prejavil výtvarný talent a už ako mladý, koncom 40. rokov 19. storočia začal
študovať u viedenského maliara Hammerleina a v rokoch 1847 - 1848 pokračoval
na Akadémii výtvarných umení v Mníchove. Po porážke revolúcie 1848/49 bol
degradovaný z postu delostreleckého poručíka a rakúska vláda ho poslala na
tri roky do Lombardie. Tu sa začal vážnejšie zaoberať maliarstvom. Neskôr
žil prevažne vo Viedni, ale často sa zdržiaval aj v Uhorsku. Pôsobil ako
učiteľ kreslenia najskôr v Košiciach, potom v Prešove a napokon v Budapešti,
kde žil až do svojej smrti v roku 1894.
S regiónom Gemer-Malohont ho spájali okrem iného aj rodinné väzby. V roku
1862 sa v Rimavskej Sobote oženil s Paulínou Jánosdeák, ktorá bola z
matkinej strany príbuznou sochára Štefana Ferenczyho (1792 - 1856). V
príbuzenskom vzťahu bol aj s rimavskosobotským rodákom, básnikom Mihályom
Tompom (1817 - 1868), ktorý bol krstným otcom jeho manželky.
Július Sándy stál aj pri zrode múzea v Rimavskej Sobote. Na pamätnej
Umelecko-archeologickej výstave Gemerskej župy v roku 1882, od ktorej sa
datuje jeho vznik, mal vystavených celkovo 30 diel. Niekoľko z nich sa
neskôr dostalo do zbierkového fondu múzea a vytvorilo tak základ pre
budovanie fondu výtvarného umenia.
Meno maliara Júliusa Sándyho je doposiaľ umeleckej aj laickej verejnosti
takmer neznáme. Nositeľom rovnakého mena bol jeho syn, uznávaný staviteľ a
jeden z najvýznamnejších architektov na prelome 19. a 20. storočia v
Uhorsku. Maliarska tvorba jeho otca takmer upadla do zabudnutia a to aj
dôsledkom zničenia veľkej časti pozostalosti počas druhej svetovej vojny.
Niekoľko diel, ktoré daroval ešte počas svojho života na konci 19. storočia
už vtedy existujúcim múzeám sa okrem Gemersko-malohontského múzea zachovali
aj v zbierkach Východoslovenského múzea v Košiciach, Podtatranského múzea v
Poprade a Slovenského múzea ochrany prírody a jaskyniarstva v Liptovskom
Mikuláši.
Súčasťou novej akvizície múzea je aj Sándyho autoportrét z vrcholného
obdobia tvorby a tiež portréty členov najbližšej rodiny - manželky Paulíny
Jánosdeák, dcéry Eleonóny Sándy a syna Júliusa Sándyho mladšieho. Podarilo
sa nadobudnúť tiež dve krajinomaľby gvašovou technikou a jednu menšiu
olejomaľbu so žánrovou scénou. Kúpu celkovo ôsmich diel z verejných zdrojov
podporil Fond na podporu umenia. Okrem spomenutých diel sa múzeu podarilo
získať ďalších sedem Sándyho olejomalieb darom od maliarovho pravnuka,
výtvarníka Tamása Konoka z Budapešti, držiteľa ceny Lajosa Kossutha a
národného umelca.
Gemersko-malohontskému múzeu sa v spolupráci s vyššie spomenutými
inštitúciami a príbuznými maliara podarilo usporiadať súbornú výstavu diel
Júliusa Sándyho, ktorá je vôbec prvou samostatnou prehliadkou diel autora na
Slovensku. Jej súčasťou sú aj nové akvizície, ktoré obohatili zbierkový fond
múzea. Tie, ktoré boli nadobudnuté kúpou sú označené logom a textom: Z
verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Výstavu, ktorá v
priestoroch múzea trvá od 15. decembra 2016, si môžu návštevníci pozrieť
ešte do 17. februára 2017.
4. apríla 2013 bola podpísaná dohoda medzi Filozofickou fakultou Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici a Gemersko-malohontským múzeom. Múzeum dohodou poskytuje študentom a zamestnancom fakulty študijné možnosti v zbierkových fondoch, v príručnej a historickej knižnici múzea, odbornú prax v múzeu, publikačné možnosti v rámci zborníka vdávaného múzeom, výmenu odbornej literatúry a iné úrovne spolupráce. Dokument na nahliadnutie TU.
Reštaurovanie vojenských uniforiem z rokov 1848/1849