V rámci prezentačnej aktivity Predmet mesiaca vystaví Gemersko-malohontské múzeum nedávno reštaurované nástenné zrkadlá z obdobia historizmu a klasicizmu. Ich reštaurovanie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Nástenné zrkadlá budú vystavené v priestoroch stálej expozície múzea od 1. júla do 31. júla 2023.
Prezentované nástenné zrkadlá pochádzajú z obdobia historizmu a klasicizmu, bližšie teda z druhej polovice 19. storočia. Prvé zo zrkadiel, pochádzajúce z časového obdobia medzi rokmi 1870 - 1890, je osadené v čiernom, bohato zdobenom drevenom ráme. Pozostáva zo zrkadliacej plochy obdĺžnikového tvaru, ktorú lemujú profilové lišty v rohoch spájané na pokos. Spodnú časť tvorí masívna profilová lišta a po stranách sa nachádzajú sústružené ozdobené stĺpy s kanelovaním. Plocha nadstavbovej časti je bohato zdobená vsádzaným mosadzným plechom s rastlinným motívom.
Druhé zrkadlo pochádza z obdobia klasicizmu, približne z rokov 1850 - 1870. Je to závesné zrkadlo s tympanónovou nadstavbou a kvetinovými ozdobnými košmi. Vyhotovené je z pozláteného smrekového a lipového dreva v kombinácii s glejo-kriedovou masou imitujúcou rezbársky detail. Zrkadliaca plocha je v hornej časti ukončená do poloblúka. Predné bočné plochy sú dozdobené anjelikmi a hĺbkovým vruborezom v podobe štylizovaného rastlinného motívu. Tympanónová nadstavba zrkadla bola pred reštaurovaním v torzálnom stave.
Zrkadlá sa pred reštaurovaním nachádzali v stave približne adekvátnom dobe vzniku a ich používaniu, s poškodeniami rôznych veľkostí a charakteru. Boli poznačené prirodzenou degradáciou, mechanickým poškodením, chýbajúcimi profilovými lištami a napadnuté drevokazným hmyzom. Odborné ošetrenie a reštaurovanie týchto historických predmetov realizoval reštaurátor Tibor Kováč, člen komory reštaurátorov Slovenskej republiky. Po zdokumentovaní celkového stavu zrkadiel odstránil hrubé nečistoty a medzi inými pracovnými postupmi opravil poškodené časti ozdobných štylizovaných prvkov, vyrobil chýbajúce profilové lišty, doprofiloval jednotlivé plochy a poškodené defekty, po čom farebne všetky plochy zjednotil.