Aktivita: Prvé stretnutie v múzeu so škôlkarmi, spoznávanie múzea hravým spôsobom, pomocou kariet a obrázkov. Dôraz sa kladie na vyjasnenie základných pojmov: Čo je to múzeum? Ako sa správame v múzeu? Kto pracuje v múzeu? Čo patrí do múzea?
Pomôcky: obrázok múzea, karty, obrázky profesií zastúpených v múzeu
Aktivita: Druhé stretnutie v múzeu so škôlkarmi. Predstavíme im múzeum, oboznámime sa so stálou vlastivednou expozíciou, ktorá mapuje historický región Gemer-Malohont. Porozhliadneme sa v jednotlivých priestoroch stálej expozície a objavíme „poklady“.
Pomôcky: haptické predmety
Aktivita: Kreatívna aktivita predstavuje široké spektrum povolaní a typov práce v múzeu. Ako sa vytvára výstava? Aký proces jej predchádza? Čo robí kurátor alebo konzervátor? Kto organizuje otvorenie výstavy a súvisiace aktivity? Kto je zodpovedný za návrh a vydanie plagátov? Čo robí múzejný pedagóg? Účastníci aktivity si vytvoria návrh na vlastný plagát na voľnú tému.
Pomôcky: ppt prezentácia
Aktivita: V čom bolo životné prostredie dieťaťa žijúceho pred sto rokmi iné? Ako a s čím sa deti hrali pred obdobím počítačov a smartfónov? Ako trávili svoj voľný čas? Budeme hľadať paralely a rozdiely medzi detským svetom v minulosti a v súčasnosti. V stálej vlastivednej expozícii si môžu škôlkari/žiaci pozrieť originálne kyjatické drevené hračky, ktoré sú súčasťou etnografickej zbierky múzea, pričom sa dôraz kladie aj na tradičné remeslo - na výrobu hračiek. Počas aktivity si účastníci vyrobia z papiera/kartónu vlastné hračky a vyzdobia ich podľa replík drevených hračiek z Kyjatíc.
Pomôcky: repliky drevených hračiek
Aktivita: Komentovaná prehliadka pamätnej izby zakladateľa múzea, Jánosa Fábryho pre žiakov I. a II. stupňa ZŠ a SŠ. Prehliadka sa venuje významnej osobnosti Rimavskej Soboty, človeku, ktorý hral dôležitú úlohu v rozvoji múzejníctva, školstva aj botaniky v 19. storočí. Zahráme sa na malého botanika a môžeme si sadnúť aj do „riaditeľského kresla“ pána Fábryho. Počas aktivity čaká žiakov aj netradičná detektívna hra: pátranie po predmetoch, ktoré do pamätnej izby nepatria.
Pomôcky: pracovné listy, rôzne predmety
Aktivita:Pop-up výstava na nádvorí múzea je venovaná zaniknutým pamiatkam v meste Rimavská Sobota. Počas aktivity sa zameriavame na dnes už nejestvujúce a zničené pamiatky Rimavskej Soboty. Prostredníctvom zbierkových predmetov zachovaných v múzeu oživujeme históriu bývalého župného sídla Gemera-Malohontu od praveku až po súčasnosť. Žiaci získajú na základe zbierok múzea ucelený obraz o histórii samotného mesta. Na konci prehliadky dostanú žiaci pracovné listy, ktoré vypracujú podľa vypočutého lektorského výkladu, pomôžu im aj výstavné panely. Po predchádzajúcej dohode môže byť prednáška doplnená aj prehliadkou historického centra Rimavskej Soboty.
Pomôcky: POP- UP tabule, pracovné listy
Aktivita: Tematická prednáška sa zameriava na 12 gotických kostolov z Gotickej cesty Gemera-Malohontu, ktoré získali v roku 2022 prestížny titul Európske dedičstvo /European Heritage Label/. Počas aktivity predstavíme jednotlivé kostolíky a lokality v Rimavskej doline. Pri aktivitách použijeme slepú mapu a na žiakov čaká aj inšpiratívna memorická hra - puzzle.
Pomôcky: ppt prezentácia, mapa, puzzle
Aktivita: Interaktívna prednáška predstaví najtypickejšie tradičné remeslo v regióne Gemer-Malohont, hrnčiarstvo. V rámci aktivity sa pozorujú formy, farby, motívy na originálnych zbierkových predmetoch - hrnčiarskych výrobkoch - v stálej expozícii múzea. Pozorujeme, spoznávame hrnčiarske lokality a na záver si vyskúšame prácu hrnčiara – ozdobíme keramické taniere ľudovými motívmi Gemera-Malohontu.
Pomôcky: hrnčiarsky kruh, keramické taniere, repliky
Aktivita: Počas interaktívneho programu sa deti oboznámia s vlnou spôsobom primeraným ich veku. Budú si môcť prezrieť nástroje na strihanie, vidieť príklady rôznych plemien oviec. Porozprávame sa a pozrieme si nástroje používané na spracovanie vlny, od strihania až po mykanie. Vlnu si môžu ohmatať, rozčesať. Priblížime si aj techniku plstenia.
Pomôcky: ovčia vlna, krampľa na česanie ovčej vlny/koník, materiály k plsteniu
Aktivita: Počas aktivity v stálej expozícii sa žiaci zoznámia s tradičným ľudovým odevom Gemera-Malohontu. Oblečenie zvýrazňuje prednosti, zdobí, priťahuje pozornosť, chráni a v mnohých prípadoch prezentuje celý systém symbolov. Oboznámime sa s ľudovými motívmi, farbami a formami. Na záver si vymaľujeme papierovú bábiku v tradičnom odeve.
Pomôcky: obrazy, vzory, farby, formy odievania
Aktivita: Interaktívna aktivita v stálej expozícii múzea zameriavajúca sa na hudobné nástroje v zbierkach múzea od praveku až po súčasnosť. Spoznávanie legiend a príbehov o jednotlivých hudobných nástrojoch cez históriu a osobnosti Gemera-Malohontu (turecká píšťalka, Cinka Panna, atď.), a na záver si vyskúšame zopár nástrojov „naostro“.
Pomôcky: hudobné nástroje, kartičky, tablet, repliky
Aktivita: Počas netradičnej archeologickej prehliadky v stálej expozícii získajú žiaci cenné informácie o tom, ako sa tieto artefakty dostali do vitrín, kto je archeológ, čím sa zaoberá. Z veľkého koša povyberáme repliky predmetov nachádzajúcich sa v expozícii. Vytriedime plastové predmety dnešnej modernej doby, ktoré tam nepatria. Pozrieme si krátky film o vykopávkach, v ktorom uvidíme archeológov pri práci „naživo“. Prejdeme k archeologickému pieskovisku, kde sa deti môžu stať na chvíľu archeológmi: môžu sa zahrať na archeológa, bádať samostatne a hľadať nálezy.
Pomôcky: nálezy, piesok, lopatky
Aktivita: Zažite prehliadku stálej expozície múzea prostredníctvom moderných technológií zážitkového vzdelávania 21. storočia. Nasadením okuliarov pre virtuálnu realitu sa v čase prenesiete do výstavných priestorov múzea v roku 1913, kde sú prezentované zbierkové predmety z fondov história, etnografia a história umenia na základe zachovaných dobových fotografií. Kapacita prehliadky je obmedzená.
Pomôcky: okuliare VR
Aktivita: Animačný program zameraný na spoznávanie života pravekého človeka v dobe kamennej, bronzovej a železnej. Žiaci sa oboznámia s významnými archeologickými nálezmi v Gemeri-Malohonte, ktoré sa nachádzajú v expozícii múzea a spoznajú osobnosť Ľudovíta Hűvössyho (1858 - 1939), ktorý stál pri formovaní archeologického fondu múzea. V praktickej časti aktivity žiaci pracujú s edukačnými úlohami na virtuálnej báze. Prostredníctvom rozšírenej reality žiakom priblížime zbierkový predmet „spoza skla“, môžu s ním virtuálne manipulovať a skúmať jeho vlastnosti
Pomôcky: tablety
Aktivita: Spoznajte legendárne priateľstvo dvoch revolučných maďarských básnikov, Sándora Petőfiho a Mihálya Tompu! Vypočujte si ich príbeh plný napätia na základe ich básní, korešpondencie, cestopisov a múzejných zbierkových predmetov. Počas interaktívneho programu sa vrátime do 40. rokov 19. storočia o oživíme stretnutie dvoch mladých básnikov na Gemeri.
Pomôcky: pracovné listy, kniha, plášť
Aktivita: Cestujte s nami a nahliadnite do doby ľadovej! Zoznámte sa zblízka s mamutom srstnatým, hyenou, sobom a šabľozubým tigrom. Môžete sa dotknúť kostí zvierat a dokonca stretnúť aj „živého“ pračloveka.
Pomôcky: repliky kostí zvierat
Aktivita: Vyučovacia hodina dejepisu na tému 2. svetová vojna v priestoroch stálej expozície Protifašistický odboj a SNP v regióne Gemer-Malohont. Vyučovacia hodina obsahovo nadväzuje na školské osnovy dejepisného učiva a prepája makrohistóriu s mikrohistóriou regiónu Gemer-Malohont. V širšom zameraní sa jednotlivé témy oživia premietaním filmov, čím sa doplní obraz o tomto období našej histórie. Vyučovacia hodina je vhodná predovšetkým pre 8. a 9. ročník základných škôl a pre stredné školy. Obohatí žiakov a študentov nielen o nové informácie, ale aj o zážitok z vyučovania v inom než školskom prostredí.
Prednáška predstaví prostredníctvom power pointovej prezentácie remeslá a zamestnania, ktoré patrili v prostredí Rómov medzi najrozšírenejšie ako kováčstvo, výroba nepálených tehál, hra na hudobný nástroj, košikárstvo, pastierstvo, veštenie…
Interaktívne rozprávanie o živote detí v minulosti spojené s power pointovou prezentáciou a detskými hrami.
Predstavenie jednotlivých typov hudobných nástrojov rozšírených aj v Gemeri-Malohonte s možnosťou vyskúšať si zahrať na heligónke, alebo zapískať na drevenej píšťale.
Vhodné pre 1. a 2. stupeň základných škôl, a pre stredné školy
Prednáška prezentujúca prostredníctvom power pointovej prezentácie a ukážky remeselných výrobkov remeslá typické pre Gemer-Malohont, ako hrnčiarstvo, brdárstvo, hračkárstvo, kožušníctvo, kováčstvo, košikárstvo…
Veková kategória - 3. ročník ZŠ - 4. ročník SŠ (náročnosť prispôsobená veku účastníkov)
Predstaví vybrané exotické, cudzokrajné zbierkové predmety prírodovedného zbierkového fondu GMM a ich cestu k nám, napr. supa, pásavca, aligátora, a zahraničné horniny a minerály zo zbierky Tihaméra Gedeona, rodáka z Rimavskej Soboty
Predstaví stavbu tela a spôsob života vybraných druhov chrobákov a motýľov.
Predstaví rôzne formy vtáčej komunikácie s ťažiskom na spev, význam spevu a účastníkov naučí rozlišovať spev vybraných vtáčích druhov.
Predstaví sysľa pasienkového – rozšírenie v Európe a na Slovensku, zmenu stavu syslej populácie a príčiny poklesu početnosti druhu, spôsob jeho života, rozmnožovanie, potravu, život na sysľovisku, ekologický význam nízkotrávnatých biotopov a fenomén zimného spánku.
Predstaví prípravu dospelých vtákov na hniezdenie a vývin vtáčat od vajíčka po samostatného jedinca. Upriami pozornosť na rôzne stratégie pri výchove mláďat.
Predstaví fenomén vtáčej migrácie a spôsob jej výskumu, vybrané druhy sťahovavých vtákov regiónu , spôsob ich života, cestu migrácie a zimoviská.
Predstaví paleontologickú lokalitu Kostná dolina pri Hajnáčke, prírodu, ráz krajiny a sopky v regióne v období pred približne 2,8 – 3 miliónmi rokov, živočíchy obývajúce región v tomto období a priebeh paleontologických výskumov na lokalite.
Predstaví známe a menej známe druhy vtákov regiónu, spôsob ich rozlišovania a zaujímavosti z ich života.
Porozprávanie príbehu vzťahu básnikov a vysvetlenie spoločensko-politického pozadia ich doby.
Odprezentovanie životnej dráhy a pôsobenia velikánov sochárstva spojených s Gemerom-malohontom.
Výklad k dejinám 141 ročného múzea. Odprezentovanie príbehu vzniku a fungovania inštitúcie, ako aj životnej dráhy a pôsobenia osobností spojených s múzeum – Fábry, Loysch, Holéczy, Svoreň, atď.
Porozprávanie príbehu významnej a nadštandardnej osobnosti Rimavskej Soboty, poukazujúc pri tom na jednotlivé sféry jeho spôsobenia – školstvo, múzejníctvo, botanika, atď.
Príbeh jednej z najznámejších šľachtických rodín Uhorska od 16. až do 1. polovice 20. storočia, zameraný na zvýraznenie ich významu pre Gemer. Od prezentované budú najvýznamnejšie udalosti viažuce sa k Andrássyovcom ako aj najvýznamnejšie osobnosti tejto šľachtickej rodiny.
Príbeh jedného z najvýznamnejších členov rodu Andrássy. Prednáška o životnej dráhe
a pôsobení Emanuela, ako aj o dobe, v ktorej žil a tvoril.
Prednáška oboznámi žiakov II. stupňa ZŠ a študentov SŠ s prácou archeológa v múzeu, s najvýznamnejšími archeologickými výskumami a nálezmi, ktoré boli objavené v poslednom období území historickej župy Gemer – Malohont.
Prednáška oboznámi žiakov II. stupňa ZŠ a študentov SŠ s osobitým druhom keramiky – bielej stredovekej keramiky, ktorá bola produkovaná na území historických žúp Gemer – Malohont, zo špecifického druhu hliny (hlina s obsahom kaolínu). Ten druh keramiky bol produkovaný v období od prelomu 12. a 13. storočia až do začiatku 20. storočia.
Prednáška oboznámi žiakov II. stupňa ZŠ a študentov SŠ s osídlením mesta Rimavská Sobota od najstarších čias, od paleolitu (staršej doby kamennej), cez neolit (mladšiu dobu kamennú), dobu bronzovú a stredovek, pričom vysvetlí vznik mesta Rimavská Sobota. Autor v prednáške predstaví najvýznamnejšie archeologické nálezy, ktoré boli objavené na území mesta Rimavská Sobota.
Prednáška oboznámi žiakov II. stupňa ZŠ a študentov SŠ s dejinami osmansko-tureckého panstva v 16. a v 17. storočí v Gemeri – Malohonte, ako aj s hmotnými pamiatkami a zbierkovými predmetmi, ktoré sa zachovali z tohto obdobia.