V roku 2022 Gemersko-malohontské múzeum rozšírilo svoj zbierkový fond o dve diela významného maliara Eugena Makovitsa (1896 – 1967), rodáka z Rimavskej Soboty. Zbierkový fond umenia sa rozrástol o olejomaľbu na plátne „Krásna Hôrka“, ktorá vznikla niekedy v rozmedzí rokov 1920 až 1945 (rozmery: 60 x 70 cm) a olejomaľbu na sololite „Les“ z roku 1951 (rozmery: 31 x 37 cm). Akvizíciu týchto diel z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia (v rámci projektu podaného v roku 2021).
Eugen Makovits študoval na Akadémii výtvarných umení v Budapešti spolu s Mikulášom Galandom a Edmundom Gwerkom. Absolvoval niekoľko študijných ciest a po štúdiách sa usadil v Rimavskej Sobote. Bol aktívnou súčasťou spoločenského života mesta a vyhľadávaným umelcom. Štýlovo vychádzal z tradícií realizmu a impresionizmu. Bol predovšetkým krajinárom, ale v jeho diele nachádzame aj množstvo portrétov, najmä osobností Rimavskej Soboty. Venoval sa tiež sochárskej tvorbe a reštaurovaniu, a je autorom štukovej výzdoby evanjelického kostola a pamätníka padlým na Hlavnom námestí v Rimavskej Sobote.
Pre Gemersko-malohontské múzeum je Eugen Makovits kľúčovým autorom nakoľko jeho pôsobenie je úzko späté s dianím v meste a jeho okolí. V medzivojnovom období bol členom Gemer-malohontskej muzeálnej spoločnosti a v rámci nej bol správcom zbierok výtvarného umenia múzea.
Eugen Makovits žil v Rimavskej Sobote do roku 1945, kedy sa jeho rodina presťahovala do Maďarska. Do svojho rodiska a Gemersko-malohontského múzea sa ešte raz vrátil v roku 1966 na výstavu v múzeu s názvom Z tvorby gemerských maliarov, na ktorej vystavil viacero olejomalieb, pastelov a grafík. Pre výtvarnú kultúru regiónu to bola kľúčová výstava, na ktorej sa okrem Eugena Makovitsa zúčastnili aj ďalší regionálni autori a bol k nej vydaný súborný katalóg. Na výstave bola prezentovaná aj jeho olejomaľba Krásna Hôrka. Práve toto dielo bolo vyobrazené na titulnom liste katalógu k výstave. Ide o jedno z najkvalitnejších Makovitsových diel s námetom ikonickej dominanty regiónu - hradu Krásna Hôrka. Druhé získané dielo, s názvom Les patrí k neskoršej autorovej tvorbe a zreteľný je na ňom príklon k moderným výtvarných štýlom polovice 20. storočia. Z pohľadu múzea ide o výnimočný zbierkový predmet nakoľko v kolekcii Makovitsových diel v zbierke múzea diela z obdobia po roku 1945 úplne absentujú.
Obe výtvarné diela Eugena Makovitsa boli do zbierok Gemersko-malohontského múzea získané vďaka tomu, že projekt ich akvizície z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.