V rokoch 2021 až 2022 Gemersko-malohontské múzeum realizovalo reštaurovanie veľkorozmerného (260 x 145 cm) závesného obrazu, ktorý zobrazuje celofigurálny portrét rakúsko-uhorského panovníka Františka Jozefa I. z roku 1896, od autora Lajosa Ábrányiho (1849 – 1901). Obraz bol pôvodne, spolu so svojím rovnako veľkým pandantom - portrétom cisárovnej Alžbety - umiestnený v hlavnej sále Župného domu v Rimavskej Sobote.
Reprezentatívny portrét cisára Františka Jozefa sa do zbierkového fondu múzea dostal v období po vzniku Československej republiky (1918) už s rozsiahlymi poškodeniami, ktoré boli výsledkom pravdepodobne vedomej a cielenej deštrukcie možno zo strany česko-slovenských legionárov, ktorí takto demonštrovali svoj vzťah k rakúsko-uhorskej monarchii a jej panovníkovi. Nie je vylúčené, že mohlo ísť o reakciu na niektorý z pokusov Karola Habsburského o návrat na trón, keď v reakcii na druhý z nich z roku 1921 Československo mobilizovalo.
Obraz samotný, ale aj forma a kontext jeho poškodenia sú zaujímavým svedectvom o dobe a priestore. Zámerom reštaurovania, ktoré aj v prípade portrétu Františka Jozefa I. z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, bolo reštaurátorským zásahom zabrániť ďalšej degradácii diela, pričom snahou bolo zachovať jeho historickú hodnotu, ktorá spočíva, paradoxne, práve v poškodení diela. Dielo je zaujímavým svedectvom doby a príkladom „obrazoborectva“, ktoré ale má vždy svoje historické súvislosti, príčiny a pozadie. V tomto prípade išlo o zánik Rakúsko-uhorskej monarchie a vznik nového štátneho útvaru, Československej republiky. Reštaurovanie realizovala Mgr. Art. Andrea Ševčíková z Bratislavy.
V blízkej budúcnosti bude obraz prezentovaný prostredníctvom výstav a dlhodobo aj prostredníctvom pripravovanej novej stálej vlastivednej expozície.
Reštaurovanie olejomaľby panovníka Františka Jozefa I. zo zbierok Gemersko-malohontského múzea bolo realizované vďaka tomu, že projekt reštaurovania z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.