A A+ A+
MENU
Gemersko-malohontské múzeum
hello world!
Po:
zatvorené |
Ut-Pia:
9:00 - 18:00 |
So-Ne:
10:00 - 18:00
DOMOV

Predmet mesiaca máj: Tortová krabica z 19. storočia

1. 5. 2021 - 30. 5. 2021
Kurátor/ka výstavy:
PhDr. Éva Kerényi, PhD.

V župnom centre Gemera-Malohontu v Rimavskej Sobote sa od poslednej štvrtiny 19. storočia začali vyvíjať typické spôsoby spoločenskej zábavy. Objavili sa idylické kaviarne, krčmy a cukrárne. V letných obdobiach pohostinstvá svojimi stolíkmi a stoličkami obsadili väčšinu chodníka. Tieto terasy oplotili zeleňou a slnečníkmi, večer svietili lampy. Návštevníci a hostia, ktorí navštívili Rimavskú Sobotu sa mohli občerstviť v okolitých pohostinstvách.

Obľúbenými reštauráciami, okrem reštaurácie a kaviarne hotela na Hlavnom námestí Három Rózsa (Tri ruže), neskôr premenovanej na Hungária, to boli v 70. a 80. rokoch tiež Gondűző, Zöldfa, Három mókushoz alebo Huszár. Väčšinou boli tieto reštaurácie umiestnené pri niekdajších mestských bránach a navštevovali ich zvyčajne cestujúci, ako aj v meste usadené vojenské oddiely.

V 90. rokoch 19. storočia a na začiatku 20. storočia sa stali obľúbenými pohostinstvami Stolcz (neskôr Tompa), Vadászkürt, Kosiner, Gömör a Korona, väčšina z nich fungovala aj ako hotel. Miestom výskytu viacerých pohostinstiev, okrem Alžbetinho námestia, bola ulica Kossutha a Jánošovská.

Podľa údajov z roku 1912 bolo v Rimavskej Sobote 14 krčiem a 6 pohostinstiev, a to v prevádzke Istvána Gedeho (Tompa), Dezsőa D. Krausza (Gömör), Vilmosa Kosinera (Európa), Ignáca Ródosiho (Hungária), Simona Bokora (Hunyadi) a Salamona Márkusa (Kossuth). Na prelome storočí sa objavili aj mená majiteľov židovského pôvodu - Jakab Jellinek, Frank Menyhért a Ede Gömöri. Jakab Jellinek prevádzkoval mestský záhradný hostinec, Frank Menyhért a Ede Gömöri spravovali hotel Három Rózsa (Tri ruže).

O maškrtné jazýčky našich predkov sa postarali napríklad cukrárne Lajosa Miskolczyho a Danóa Rakottyaiho. S menom posledného sa  spája aj predmet mesiaca. Tortová krabica s priemerom 32 cm je vyrobená zo svetlohnedej lepenky v budapeštianskej továrni Salzer J. Budapest. Pochádza z cukrárne Danóa Rakottyaiho, o čom svedčí aj otlačený nápis na obale krabice. Zbierkový predmet sa dostal do múzea v roku 2018 ako dar od Ľubice Szentesiovej, za čo jej aj touto cestou vyslovujeme poďakovanie.

Tortová krabica je predmetom dokumentujúcim existenciu reštaurácií, pohostinstiev a cukrární v Rimavskej Sobote na prelome 19. a 20. storočia.
hello world!
Predmet mesiaca júl 2022 - Dámska šnurovačka z roku 1770

Dámska šnurovačka, vystužená kosticami zo zbierok Gemersko-malohontského múzea pochádza z obdobia neskorého rokoka (1780-1795). Tento módny kus od neznámeho výrobcu zo svetlomodrého brokátu s kvetinovým vyšívaním sa nosil ako vonkajšia súčasť vrchného odevu meštianskych šiat. Pochádza z roku 1770 a do múzea sa dostala darom od Antónií Sztrelko pravdepodobne medzi prvými zbierkami počas riaditeľstva Fábryho.

Vráťme sa troška do histórie módy! Francúzska meštianska revolúcia v roku 1789 výrazne ovplyvnila dámske odievanie na prahu 19. storočia. Vyššie spoločenské triedy, ktoré sympatizovali s vládnucim meštianstvom, dávali odievaním najavo rešpekt ich moci.

Angličania sa už od polovice 18. storočia v odievaní osamostatnili, napriek tomu, že na dvorné slávnosti si obliekli GRANDETOILLET, v každodennom živote si osvojili pohodlnejšie oblečenie. Ženy nosili menej natupírovaný účes a obliekli sa do nariasených mušelínových alebo batistových košeľových šiat, ktoré v páse ozdobili opaskom.

V 80. rokoch 18. storočia vtrhla anglická móda aj do Paríža, samozrejme v komplikovanejšom, „francúzskejšom“ štýle. Ženy si zvolili namiesto hodvábu jednoduchšiu látku: batist, bavlnu, plátno, kartón. V móde sú pásikavé textílie, bez ozdoby a mašličiek, nanajvýš si pripnú na golier kvet. Farby sú tmavšie, najpopulárnejšie sú tabakovo hnedá a zeleno-fialovo hnedá. Farba vlasov je tmavá blond, alebo sivá, ženy nosia vlasy menej natupírované, skôr uprednostňujú jemné vlnky, na hlave nosia obrovské, bohato zdobené klobúky.

Do módy prichádza aj FICHU (fišu) - jemná mušelínová šatka okolo krku a pliec, zakrývajúca hlboký výstrih šiat. Driek je stále veľmi úzky, volán nie je vystužený, ale okrúhly. Bočné obručné spodné sukne - PANIER - sa nosili už len pod večerné toalety. Sukňa je vpredu hladká, vzadu husto nariasaná s vlečkou, namiesto paniera sa používa už len vankúšik na zväčšenie zadku, tzv. CUL DE PARIS, sukňa je vystužená množstvom spodničiek.

Ženám sa takisto zapáčil pánsky RIDINGCOAT, ktorý pomenujú po francúzsky na REDINGOT. Ide o dlhý, po driek úzky kabát s veľkými goliermi a gombíkmi, ktoré nepretržite sprevádzajú celú meštiansku módu 19. storočia, ale v móde sú naďalej aj krátke kabátiky, nazývané CARACO.

1 2 3 19

Múzeá a galéria v zriaďovateľskej pôsobnosti Banskobystrického samosprávneho kraja

Gemersko-malohonstké múzeum
Námestie M. Tompu 14/5
979 01 Rimavská Sobota
Obsahová zodpovednosť:
Gemersko-malohontské múzeum
Námestie M. Tompu 14/5
979 01 Rimavská Sobota
Technický prevádzkovateľ:
PROGNESSA, s. r. o.
Slobody 27
980 22 Veľký Blh
chevron-left